De Ondergang van de Van Imhoff
Terug naar Television- RegisseurKees Schaap, Foeke de Koe
- Release2017
- ProducentEpisode One
Anja van Oostrum, Joanna de Becker - Visual effects supervisorDennis Kleyn, NVX
- Lead compositing, title designRoel Meijering
- 3D modelling, animationRuben Vroman
Luc Boeten - Ass. compositingTimo Drent
Carmel David - Inhouse VFX coordinationViolette Kleyn
Tim Groot - ReleaseDecember 2017, The Netherlands
- Running time3 x 50 min.
- D.O.P.Dennis Wielaert
- EditorFloor Rodenburg, NCE
- GradingXandra ter Horst, Loods, Lux & Lumen
- Music reel/clipAd van Dongen, Big Orange
Planet X reconstrueerde een volledig digitale Van Imhoff (schip) voor de 3-delige documentaire 'De Ondergang van de Van Imhoff' en voorzag de historische 're-enactments' van allerhande ingrepen zoals het creëren van oneindige horizonnen en het toevoegen van productioneel lastig te realiseren onderdelen.
Achtergrond
'De Ondergang van de Van Imhoff' is een documentaire-drieluik over een gruwelijke Nederlandse scheepsramp uit 1942, die uitmondde in één van de grootste doofpotaffaires van na de Tweede Wereldoorlog.
In 1942 wordt het Nederlandse stoomschip Van Imhoff, met aan boord 477 Duitse burger-gevangenen, bij Sumatra door een Japans vliegtuig tot zinken gebracht. De kapitein besluit om de voltallige Nederlandse bemanning weet te redden, maar veroordeelt de Duitsers tot de verdrinkingsdood. Slechts 65 van hen weten de ramp te overleven en spoelen aan op het Nederlands-Indische eiland Nias.
Jaren later, in 1965, maakt Dick Verkijk als redacteur van VARA’s 'Achter het Nieuws' een reportage over de affaire. Die uitzending wordt door de VARA verboden. Verkijk wordt ontslagen en zijn film is spoorloos verdwenen. Nooit heeft Verkijk geweten dat er een omvangrijk complot was om hem tegen te werken, een samenzwering waarbij zelfs de Nederlandse regering betrokken was. In 'De ondergang van de Van Imhoff' komt hij daar na 52 jaar eindelijk achter...
De trailer van 'De Ondergang van de Van Imhoff'

Opnames op het IJsselmeer werden voorzien van een digitale, zinkende Van Imhoff en eventuele horizonvervuiling werd verwijderd.

Van storyboard naar final shot.
(Storyboard: Joscha van Deijk)